dinsdag 28 april 2009

Goede scan Vanmorgen hebben wij weer een ochtend in de VU doorgebracht. Eerst moest de CT-scan gemaakt worden maar dat liep vertraging op doordat het aanbrengen van het infuus niet wilde lukken. Na een aantal keren misprikken ben ik naar de anesthesist gebracht die het naaldje in een mum van tijd erin geprikt had. Een blauwe plek rijker en met ruim een uur vertraging kwamen wij bij de longarts. De scan was goed, gelukkig heeft mijn gevoel mij niet in de steek gelaten. Mijn longen voelen goed en het is nog eens bevestigd door de scan. De meeste tijd ging op aan het bespreken van de complicaties en bijwerkingen van alle medicatie. Het ene middel versterkt de werking van het andere middel. Met de gewone chemokuren weet je wanneer het einde van de kuur is en dus van de bijwerkingen maar met Tarceva is dat dus allemaal anders. Artsen weten ook niet alles van wat het medicijn met je doet. Het is gewoon een behoorlijke aanslag geweest, niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal. Dan ben ik even niet die sterke meid die alles aan kan. Allerlei gedacht flitsen door je hoofd tot aan opgeven aan toe. Nee, ik geef niet op maar het kost wel heel veel energie. Ook positief denken is een energieslurper. Ik laat de batterij voornamelijk horizontaal op met de luiken gesloten in de wetenschap dat het weer de goede kant op zal gaan. Vanmorgen heb ik mijn packmannetje niet ingenomen, gisteren zat ik al met het ding in mijn handen en doorslikken ging al moeizaam en niet alleen doordat het slikken al pijnlijk was. De komende weken ben ik even Tarceva-vrij om het lijf de rust te gunnen om bij te komen én te herstellen. Na onze vakantie ga ik weer met mijn packmannetje aan de slag om de kankercellen te vernietigen. Half juni heb ik de volgende CT-scan en het consult bij de longarts en zien wij hoe de stand van zaken dan zal zijn.
Ik blijf goed op mijn voeding letten want goed eten is wel heel noodzakelijk om overeind te blijven. En dan moet de misselijkheid ook maar wegblijven. Het avondeten heeft in ieder geval goed gesmaakt: risotto met spinazie, groentebundeltjes en gegrilde garnalen. Dit menu kwam noodzakelijkerwijs op tafel omdat ik geen boodschappen (geen zin en geen energie) heb gedaan maar in de vriezer heb gekeken naar de voorraad. Wij zetten deze lekkere trend maar voort. Smakelijke dagen en een dikke knuffel, Marjo
De bloemen op de foto's zijn mijn favoriete voorjaarsbloeiers: kievitseitje / fritilaria. Het zijn net rokjes van elfjes met een heel beschaafd ruitje in de kelkjes.

11 opmerkingen:

Ibella zei

Ik vind het toch heel moedig dat je de tarceva even laat rusten. Voor jou misschien net de stap die je nodig hebt om er weer boven op te komen. Zeker het positief blijven denken is heel moeilijk, vooral wanneer het even niet goed gaat. Ik weet zeker dat het jou gaat lukken en hoop dat je lichamelijk en ook geestelijk beter gaat voelen de komende weken en vooral tijdens je vakantie.
Volgens mij heb je daar een heerlijk recept en die gaan wij vandaag uitproberen.
Lieve Marjo, moed houden, ik wens je sterkte. Liefs Ibella

Anoniem zei

Hoi Marjo,

Geweldig dat je scan goed was. Ik hoop echt dat je nu ook een beetje opknapt. Ik vind het ook heel stoer dat je even met de tarceva stopt. Maar als je er zo veel last van hebt dan is het ook wel te begrijpen. Ik hoop dat de goede scan je wat extra energie geeft, je doet het in ieder geval allemaal niet voor niets!

Liefs caroline

hendrike zei

Wat goed dat de scan goed was!
Zelf heb ik tarceva nooit gebruikt,maar wat ik er van hoor en weet is het erg heftig. Ik vind het een moedige stap om er even een paar weken mee te stoppen. Als het je zo tegen staat is het denk ik ook niet goed voor je.Even een pas op de plaats en bijkomen,zowel fysiek als mentaal.Ik weet niet wanneer je gaat,maar ik wens je alvast een hele fijne vakantie!
Het bloemetje ken ik niet,maar vind de foto mooi.
Liefs Hendrike

JokeD zei

Hey Kanjer,

Je moet je er wel doorheen slaan als ik het zo lees. Ik weet hoe pittig het kan zijn om je koppie omhoog te houden wanneer je energie zo afwezig is. Wanneer je een keer zin en fut hebt om te bellen doen hoor. Maar ik begrijp dat jullie er even tussenuit gaan , veel genot!
Ik ben even geveld door een buikvirus ofzo dus langskomen lijkt me niet handig. Ik hoor wel wanneer je zin hebt dan bellen we gewoon om bij te kletsen.

Heel veel kracht toegewenst en ik denk aan je hoor.

Dikke kus, Joke

Lena zei

Hoi Marjo,

Fijn om te lezen dat je scan goed was. Een positief bericht.
Een pitstop met de tarceva lijkt me toch een moeilijke beslissing. Ik hoop dat je lichaam zo de rust krijgt die het nodig heeft en dat je je de komende periode weer wat beter gaat voelen. Dat heb je wel verdiend. Volgens mij moet dat wel gaan lukken. Zeker met je vakantie in het vooruitzicht.
Ik hoop je snel weer een keertje te zien.

Groetjes en liefs Lena

Wilma zei

Lieve Marjo,
Wat fijn dat de uitslag goed is! Blijf in jezelf geloven, je ziet het: je longen voelen goed! Laat het zo blijven en ik hoop echt van ganser harte dat jij en je lichaam even op adem kunnen komen zonder Tarceva, stuur die packmannetjes ook maar even de hort op zodat jij en Edward kunnen genieten van een zeer welverdiende vakantie!
Veel liefs en groeten van ons 3tjes en natuurlijk het meeste van mij, Wilma.

Sandra zei

Hai Marjo,

Jeemig, wat een goede uitslag zeg!
En een korte vakantie doet je altijd goed, zeker als je Tarceva thuislaat. Gebruikte je nou 150 mg of toch ook de 100 mg net als ik? Het blijft natuurlijk ook een soort chemokuur, maar dan een dagelijkse. En in combi met bestralen lijkt me inderdaad erg heavy!
Nou meis, knap maar weer op en geniet van de liefde en de mooie bloemetjes. Wij hebben die ook in de tuin, die kievitsbloemetjes! Ook witte. Mooi hè?
Liefs,
Sandra :D
www.depaarsepanda.nl

willy zei

Hoi marjo ik dacht even proberen en onderdaad sompeler kan het niet om zo te mailen sterkte en spreek je later veel liefs Jos en Willy

willy zei

hoi hier was ik weer
let niet op de schrijf fouten dacht even blindelings te typen maar dat gaat mij nog niet goed af.
maar ik zag het is overgekomen tot de volgende keer Willy

Judith zei

Hoi Marjo, gefeliciteerd met de goede scan en ik hoop dat het even niet slikken van de Tarceva ook goed zal gaan. Ik zal voor je duimen! Als ik je niet meer spreek voor je vakantie: geniet er van, allebei, het is is jullie van harte gegund!
Groetjes en dikke knuffel,
Judith

Esther zei

Hey Marjo,

Begrijp ik nou uit jouw verhaal dat je gestopt bent met de Tarceva tijdens de bestraling?
Bij mij zitten ze een beetje te dubben. De longarts zegt dat ik oedeem ben geworden door de Tarceva in combinatie met de bestraling (geen normale bestraling voor longkanker) en de radioloog zegt dat het op een vat is gaan drukken.
Ik weet nu, dat de evt volgende bestraling klinisch zal gebeuren.
Ben je nu klaar met de bestralingen?
Ik hoor van je

Dikke kus Esther