woensdag 9 september 2009

LEVEN!
Het is nu 1 week na de bestraling en ik ben er gelukkig niet ziek van. Wel ben ik ongelooflijk moe en daar moet ik aan wennen en aan toegeven. Je geest wil heel veel maar je lijf zegt gewoon dat je moet rusten. Volgende week heb ik een vervolgconsult bij de neuroloog en ik ben benieuwd wat er gaat komen. In het maandagoverleg is gesproken over een eventuele nekoperatie en over een kraag om mijn nek te stabiliseren. Voorlopig nog even niets van dat alles. Een operatie is behoorlijk riskant en waar moet je wat aan fixeren? De artsen willen eerst de bestraling haar werk de komende weken laten doen. Ondertussen kan mijn lijf de rommel opruimen en afvoeren. Verder mag ik zeker niet mopperen en gaat het naar omstandigheden goed. Ik blijf wel heel trouw naar de fysiotherapie gaan, ook al kan ik nu veel minder maar ik wil in beweging blijven anders ga je vastroesten. Als ik mijn dagritme en inspanningen maar goed blijf verdelen kom je nog heel ver.
Als ik iets aan het lijf heb, gebeurt er in de tuin meestal ook wel iets. Vorig jaar ging onze oudste geit dood op de dag dat ik hoorde dat ik botmetastasen had. Nu waren wij zo blij met de vijver waar al jaren het biologische evenwicht zo goed is dat alles welig tiert. Kleine vissen, stekelbaarsjes, vlooien, salamanders, goudvissen, alles groeide en vermenigvuldigde zich goed. De planten bloeiden hun mooiste kleuren ware het een lokale missverkiezing op waterniveau. In april hebben wij nog mooie vissen er bij gekregen waaronder Kapitein Iglo die zich altijd horen met behoorlijke klappen op het water. Maar de vissen werden lomer en aten minder en nu is alles dood. Echt alle vissen zijn dood, zelfs de stekelbaarsjes. Jaren hebben wij slootwater in de vijver gepompt en het werkte prima, kraakhelder algenvrij water. Waarschijnlijk is er ergens gif geloosd en nu is onze vijver niet meer wat hij is geweest. Ook de waterlelies bloeien minder, een teken aan de wand. Het is niet haalbaar om exact uit te vogelen wat er is gebeurd. Uithuilen en in het voorjaar opnieuw beginnen. Maar triest werd ik wel van. Je geeft om de dieren die aan jouw zorgen zijn toevertrouwd en dan dit.
Gelukkig heb ik een feestje om naar uit te kijken en waar wij veel zin in hebben. Zaterdag word ik 50 en dat gaan wij vieren. Edward wordt in september 53 en ook zijn verjaardag vieren wij zaterdag. Ik wilde het eerst klein vieren met alleen familie en een paar heel goede vrienden maar het is iets groter geworden. En dan nog heb ik niet iedereen kunnen uitnodigen omdat ik het fysiek niet trek. Vrijdagmiddag heb ik een High Tea met vriendinnen die heel dichtbij staan, toch een groep van 15 meiden. Ik voel mij heel rijk met zoveel vriendschap om mij heen. Zaterdag gaan wij met de familie naar de Vlindertuin in Leidschendam en aansluitend lekker dineren. Gewoon gezellig, eigen gebak (wel van de warme bakker maar met een eigen “touch”) mee en genieten van alle schoonheid die de vlinders je geven. Lekker dineren daar geniet ik altijd wel van en zeker met lieve mensen die belangrijk voor mij zijn om mij heen. Dat alles is al een cadeau op zich. Wij zijn erg bewust van de situatie die is ontstaan. Ik omarm het leven en hoop daar nog lang van te kunnen genieten. Zondag ben ik gevloerd maar dat heb ik graag voor over. Deze dagen houd ik mij ook erg rustig om te sparen voor de komende dagen. Sarah, je bent heel erg welkom!!
Veel liefs, Marjo

9 opmerkingen:

Esther zei

Ja, jij gaat de 50 absoluut halen. Mooie balen dat alle vissen dood gegaan zijn. Bij ons groeit, bloeit en fokt de vijver maar door (allemaal zwarte goudvissen ;), maar af en toe wordt het bij ons uitgedund door onze grote vriend Mr Reiger. Vrienden en kennissen die de vissen weg willen doen mogen ze gratis hun vissen dumpen bij ons, maar de kans dat ze inde buik van Mr Reiger komen is groot.
Wat een toestand weer met een zware nekoperatie in het vooruitzicht. Afwachten maar.
Ik wens jou en Edward een hele fijne verjaardag en veel plezier zaterdag.

Liefs Esther

Top J. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Jeetje zeg wat naar van die vijver..en wat een verhaal van die nekoperatie. Ik vind het zo goed van je dat je steeds je stoffer en blik weer pakt en je sores toch even aan de kant schuift en ook nog probeert te genieten van de mooie dingen in het leven.

Sterke vrouw ben je

Liefs Caroline

hendrike zei

Wat een mooie titel,leven.
En dat is ook zo wat je doet.
50 is een hele mijlpaal hoor,wat heerlijk dat je dat zo kan vieren met de mensen die je lief zijn.Ik wens je dan ook een heerlijk weekend waar je enorm van kunt genieten,maar dat zal vast wel lukken.
Wel enorm sneu van je vissen zeg.
En een moeilijke beslissing voor de boeg.Maar eerst maar goed bij komen van de bestraling.

Anja zei

He wat een nare berichten weer!
Wat heb ik toch een bewondering voor je hoe je elke tegenslag weer verwerkt en vol goede moed van het leven geniet.
Wat jammer dat je grote trots, je mooie vijver, er nu zo triest bij ligt. Juist die kleine dingen als je tuin en je beesten weet jij zo te waarderen en haal je zoveel kracht en inspiratie uit. Gelukkig zijn er ook nog leuke dingen om naar uit te kijken, 50 worden bijvoorbeeld!!!
Geniet maar van alles wat SARA voor jou in petto heeft! Dit zijn van die bijzondere dagen waar je met heel veel plezier nog
vaak aan terug zal denken.
Alvast gefeliciteerd, geniet van vandaag en die pakkerd krijg je morgen van me.
Liefs Anja

Ibella zei

Alvast van harte gefeliciteerd met je 50 jaar morgen. Ik hoop voor je dat het een bijzondere en mooie dag wordt.
Hopelijk is de pijn in de armen wat minder of liever weg en gaat het met de slokdarm weer helemaal beter. Wat jammer van de vijver, ook wij hebben er één en daar genieten we erg van.

Ik hoop dat de bestraling voldoende is geweest en er verder geen operatie nodig is.
Hele fijne dag morgen, geniet met elkaar en van elkaar.
Liefs Ibella

Anoniem zei

Lieve Marjo

Van harte met je 50e verjaardag! Ik hoop ontzettend dat je een mooie dag hebt zonder teveel lichamelijke kwaaltjes

Liefs Caroline

Wilma zei

Ha lieve Sara, Marjo you did it, vandaag 50! Van harte gefeliciteerd!
Vier het leven, het is de moeite waard. Nog erg bedankt voor het gezellige feestje van gisteren, het was allemaal lekker en gezellig!
Veel groeten van een andere Sara, Wilma dus.

Sandra zei

Hai lieve Marjo,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We zijn nu samen 100!
Ik hoop dat je het leuk hebt, vooral vandaag, maar natuurlijk ook daarna. Het weer zat in ieder geval mee op jouw verjaardag.
Voor de rest wens ik je minder klachten en heel veel sterkte toe bij het nemen van al die moeilijke beslissingen.
Als je in de buurt bent mag je vissen uit onze vijver halen. Die zijn goed gezond en houden van sex, want het worden er steeds meer!
Liefs,
Sandra :)
www.depaarsepanda.nl