donderdag 2 december 2010

Mijn laatste stoffer en blik



Lieve allemaal,      

Dit is een bizarre toestand om zo tussen jullie in te liggen om mijn afscheid te gedenken.

Na een strijd van meer dan 3,5 half jaar, is daar het moment om zeer bewust afscheid te nemen van het leven. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb, om te kunnen kiezen. De laatste weken waren heel zwaar omdat ik zoveel pijn had en omdat het herstelproces heel anders verliep dan ik had verwacht.

Gedurende het hele ziekteproces heb ik veel profijt gehad van mijn stoffer en blik. Stoffer en blik is al die tijd heel belangrijk geweest om me er door heen te sleuren. Er zijn momenten geweest dat ik wel een container vol met stoffer en blikken nodig had, maar nu krijg ik mijn stoffer en blik amper nog te pakken.

Wanneer je beseft dat je alleen maar achteruit holt qua conditie en functioneren van je lijf, raakt je container met vechtlust snel op. En vechtlust had ik, heel veel.

Ik wil jullie allemaal bedanken dat jullie er vanaf maart 2007 altijd voor mij en Edward waren. Warme vriendschap koop je niet in de supermarkt maar ontwikkel je als een ware masterchef. Ieder ingrediënt is zeer waardevol. Zoveel verschillende ingrediënten dus ook zoveel verschillende vriendschappen die veel voor mij betekenen.

Ik heb altijd geroepen “laat het leven niet als los zand door je vingers glippen””en dat is ook wat ik jullie toewens: een bak met zand. Zorg voor een mooi schaaltje met wat zand erin, zodat je altijd aan mijn motto kunt worden herinnerd.

Ik kijk terug op een prachtig leven waarin ook verdriet een plaats heeft gekregen en niet alles zo is gegaan zoals ik heb gewenst. Het leven is pas mooi wanneer je alle kleine pareltjes van het leven aan elkaar kunt rijgen als een prachtige ketting. Een parel zit gekoesterd in zijn uppie in een prachtige schelp. Jullie zijn als een pareltje die mijn leven zo mooi hebben gemaakt.

Blijf goed voor elkaar zorgen, al is de schouderklop nog zo klein, weet dat die net zo voelt als een grote. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van het gebaar.

Ik neem jullie warmte mee in mijn hart en ik ben ook blij dat ik heb kunnen doen wat ik heb willen doen. Ik ga niet alles stuk voor stuk opnoemen, jullie kennen me en weten wat voor mij belangrijk is.

Hiervandaan groet ik jullie voor de laatste keer met nog een kleine wens om goed te zorgen voor mijn grote liefde: Edward. Bijna 31 jaar hebben we lief en leed gedeeld en dat het zo moet eindigen doet pijn. Lieve Edward, ik hou heel veel van je. Het ga je goed en ik wens je alle geluk toe die je nog kunt ontvangen.

Dikke knuffel voor jullie allemaal en een hele dikke voor Edward.

Liefs, Marjo.


16 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Marjo,

wat was je dapper al die tijd

rust zacht, je hebt het verdiend

Anoniem zei

Lieve Marjo.
Dank je wel voor deze laatste stoffer en blik.
Hoewel we elkaar maar kort hebben gekend,heb ik aldoor bewondering gehad voor je doorzettingsvermogen en je moed en ik hoop van harte dat je nu rust zult vinden in een ander leven.
Groet mijn lief, die je drie maanden geleden is voor gegaan, van mij.
Edward ik begrijp ten volle hoe het voor jou moet voelen om zonder je Marjo door te gaan.
Ik wens je dan ook alle kracht die je nodig zult hebben en hoop dat je kunt verder leven met alle mooie herinneringen van Marjo.
Gecondoleerd en heel veel sterkte.
Thea.

Anoniem zei

Lieve marjo

Ik zal je nooit vergeten..

Edward wat een gemis, wat kan je trots zijn op je vrouw. Ik wens je ontzettend veel kracht om dit verlies te verwerken.

Caroline

Anoniem zei

Lieve Edward, ik wil je graag heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd. Wat heeft Marjo gevochten en wat is ze sterk geweest! Vanuit Maastricht hebben we allemaal meegeleefd en wensen we je al het goeds toe.

Dikke knuffel Mirte (dochter van Ton en Kirsten)

Loekie zei

Dag lieve Marjo

Anoniem zei

Lieve zus,
Ik ben blij dat ik je nog mocht zien om een laatste afscheid van je te nemen. Daar lag je dan tussen alle vlinders in.
Op school kreeg ik als surprise een liedjesboek met als cadeau hierin oorbellen in de vorm van vlinders. Jij was weer even heel dicht bij mij. Ik was ontroerd.
Lieve zus, tot later. Dan zullen we samen verder zingen.
Liefs

Esther zei

Een mooie laatste stoffer en blik.
Ooit zullen we elkaar weer zien
XXX Esther

Anoniem zei

Lieve Marjo,
Ons laatste telefoongesprek een dag voor je ons ging verlaten, zal ik nooit vergeten.
Het is voor mij heel waardevol. Meid, voor mij blijf je een kanjer en als ik ooit ziek word, denk ik aan de wilskracht en doorzettingsvermogen van jou.
Nu heb je rust en vooral geen pijn meer.
Lieve Edward, houdt moed en vindt de kracht om verder te gaan zonder Marjo.

Liefs Kiek

Anoniem zei

Lieve Marjo,

De wereld is een prachtig mens verloren. Een voorbeeld voor velen...

Bij elke vlinder die ik zie zal ik altijd even aan je terug denken.

Edward, koester alle mooie herinneringen aan Marjo en laat ze je tot troost zijn. Sterkte!

liefs Anja

Unknown zei

Altijd in onze gedachten geweest. Elkaar na jaren even gesproken, maar even is vaak genoeg.

Marjo vervolg je weg zoals je bent.

Edward alle herinneringen aan Marjo zullen je sterken

Frans en Marian

Anoniem zei

Beste Edward,

Wij kennen elkaar niet maar delen een verlies. Ik kende het verhaal van Marjo via mijn zus Nelly, een lotgenote van Marjo. Nelly is helaas, zoals je misschien weet, ook overleden. Zo af en toe keek ik op de blog van Marjo, net als mijn zwager van wie ik vandaag hoorde van het afscheidsbericht.
Ik wil je condoleren en zeer veel kracht en troost wensen bij het verlies van je geliefde. Hopelijk komt er een dag waarop het leven je weer toelacht,

Yvon

Esther zei

Het is alweer een jaar geleden Marjon en ik mis je nog steeds. Helaas zijn er dit jaar na jou weer een aantal overleden pfffffft
Ik heb er af en toe best wel moeilijk mee.
Edward, het zal voor jou vandaag weer een moeilijke dag zijn....sterkte

Esther

Anoniem zei

Lieve Marjo, je bent al weer 20 maanden weg uit dit leven. Ik besef steeds weer: wat was je toch moedig en sterk. Wat een wil om te (over)leven. Waar ben je nu? Ik zei "tot ziens" tegen je. Zullen we elkaar ooit weer zien? Je was een bijzonder mens en het was een voorrecht je te hebben mogen leren kennen. Liefs.

Kirsten zei

Oh juf....

Unknown zei

Beste Edward,
Met veel bewondering heb ik de blog van Marjo gelezen. Ze schreef met zo veel positiviteit en daadkracht. Het moet een heel fijn mens geweest zijn. Ivm mijn afstudeeronderzoek zou ik graag met je in contact komen. Daarbij zal ik verder geen tijd of inspanning van je vragen. Ik wil enkel aan je voorleggen of Marjo's blog een plekje mag krijgen in mijn scriptie. Misschien hebben je een mailadres waar ik naartoe kan mailen? Je kunt reageren op dit bericht, maar voel je ook vrij om mij te contacteren via mijn e-mailadres: marthedewin@gmail.com.
Met vriendelijke groeten, Marthe

Jeroen Kerkvliet zei

Juf Marjo

ooit met mn ouders thuis geweest bij u in Leiden. Een pratende papegaai kan ik me nog herinneren...was zelf toen net 3 turven hoog.
weet nog dat mn vader voor de kleuterklas Gerardus een poppenhuis heeft getimmert.
t poppenhuis heeft veel kids blij gemaakt net als u..ii bewaar niets dan warme herinneringen aan u.
Gerardusschool is niet meer....moest wijken voor nieuwbouw.
veel bewondering voor de ongelijke strijd die u streed.
gelukkig zullen herinneringen nooit vergaan.