zaterdag 14 augustus 2010

Een uiltje knappen!




In de bomen bij de buren zitten maar liefst 3 uilen. De vader- of moederuil laat zich overdag niet zien maar ’s avonds hoor je hem wel, hij maakt een soort blaffend geluid. Soms zie je de uil op de nok van het dak zitten of in de boom aan de overkant van de straat. Met een zaklantaarn schijnen wij soms op de uil om hem goed te bekijken. De jonge uilen, het zijn er twee, laten zich ook overdag wel eens zien. Het allermooiste was toen de 2 jonge uilen naast elkaar op een tak zaten en rustig om zich heen keken. Dit was aan het begin van de avond en ik kreeg bijna kippenvel van dit prachtige moment. Ik heb geprobeerd om foto’s te maken en dat is wel gelukt van 1 jonge uil die ik overdag in de boom zag zitten. Je hoort de uilen vooral goed wanneer het donker is. De jonge uilen zijn net 2 sopranen uit een koor, ieder met een eigen toonhoogte. Het blijft vertederend klinken wanneer je in je bed naar de uilenfamilie ligt te luisteren. Bijna dagelijks knap ik ’s middags een uiltje en dat voor iemand die geen nachtdier is. Maar onze uilen zijn overdag tenslotte ook wakker en knappen hun uiltje op een tak verscholen tussen het loof. Het doet ons allebei goed en dat is het belangrijkste.
In onze vijver gaat het goed nu de beplanting is uitgedund en het water weer kristalhelder is. De vissenfamilie is uitgebreid met 5 grote goudvissen ( ongeveer 14 cm) en de vissen zijn allemaal zo actief, geweldig om te zien en te horen! De grote vissen slaan soms met hun staart op het wateroppervlak tijdens het draaien. Van de week liep een bruine rat langs de vijver, keek ons aan en sprong de vijver in voor een verkoelend bad. De volgende dag liep hij tussen de plantenbakken te struinen en keek, zo leek het, door het raam de keuken in. Hij zag ons binnen staan maar schrok niet. Bij ons terras hoor je regelmatig geritsel onder de terrasplanken komen, mevrouw Spitsmuis woont daar en laat heel soms haar grijsbruine koppie zien terwijl zij op zoek is naar voedsel. De huismussen worden steeds brutaler en komen dichter naar de veranda toe op zoek naar stukjes biscuit die gevallen zijn of broodkruimels van het ontbijt. Ondertussen doen verschillende vlinders zich te god aan de nectar van de vlinderstruiken of de roze zonnehoed. Het blijft een cadeautje om naar al die dieren te kijken. Bij de vlinders zie je zelfs het tongetje naar buiten komen terwijl ik met de camera sta te wachten om een mooie opname te maken.


Vandaag heb ik een fotoreportage bij een bevriende familie gemaakt; gezinsfoto’s en individuele portretten. Het gaf veel voldoening om hier mee bezig te zijn en mensen mooi op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen. Ik realiseerde mij dat het fantastisch is om zo met de camera in de weer te kunnen zijn. Ik ben aan het begin van het jaar heel bang geweest dat ik het niet meer zou kunnen omdat de camera best zwaar is. En het hele gevaarte hangt toch om je nek, je kunt niet altijd een statief gebruiken. Even gaan zitten met je camera en dan fotograferen helpt wel tegen de zwaarteproblematiek. Je moet niet te vaak stilstaan bij wat je allemaal hebt ingeleverd door je ziekte. Aan de andere kant doe ik er alles aan om zo “normaal” mogelijk te leven. Afgelopen zondag ben ik met een paar vriendinnen naar de “dag van de Romantische Muziek” in Rotterdam gegaan. Allemaal waren wij getooid met een kek hoedje en een tas of mand met lekkernijen voor onze picknick in het park. De weergoden waren ons goedgezind en het was een heerlijke dag waar ik graag 2 dagen voor inlever om bij te komen.

Nu kan het nog, volgende week mag ik voor de laatste kuur naar de VU. Ik zie erg tegen de bijwerkingen op: vermoeidheid is nog het minste maar de verergering van de neuropathie, de verandering van je smaak, de vreselijke pijn in mijn bovenrug zijn dingen die mij heel erg tegen staan. Ik heb serieus overwogen om de laatste kuur niet in mijn aderen toe te laten. Maar ja, wat dan?? Dus met lood in mijn schoenen ga ik dinsdag voor de laatste chemokuur in de hoop dat de bijwerkingen misschien mee gaan vallen. De tijd die ik nu heb gebruik ik om te schrijven en om leuke dingen voor de thema-avond van ons “meidenweekend” van de zang voor te bereiden. Na dit weekend zal ik hier over vertellen want de “meiden” lezen ook mijn weblog en het ze zijn toch al nieuwsgierig genoeg maar wij laten niets los over het thema. Het wordt wel weer heel leuk en ook het menu ziet er lekker uit. Wij koken met zijn vieren en kleden ook de ruimte van het huis aan in de sfeer van het thema. De voorpret is al zo leuk.
Ook als ik met leuke dingen bezig ben kan ik overvallen worden door jaloerse gedachten. Ik ben helemaal geen jaloers persoon maar ik op gezette tijden stinkend jaloers zijn op mensen zonder pijn, zonder monster in het lijf of zonder beperkingen opleggende ijzerwerken in het lijf. Ik vind het niet fijn van mijzelf om dit te bemerken maar het is wel de realiteit. Je moet zoveel doorstaan en verwerken dat dat proces alleen al heel wat energie vergt. Bij de Kakelclub vind ik begrip en herkenning wat ik heel prettig vind. Regelmatig zit ik ook op hyves met lotgenoten te kakelen over alles wat ons bezig houdt. Het leed van lotgenoten speelt zeker regelmatig door je gedachten zonder dat het je dag beheerst want is niet goed voor je lijf en geest. De Kakelclub wordt steeds groter en dat vult dubbel: leuk omdat wij zo heerlijk met elkaar kunnen kakelen, sneu dat er zoveel jonge mensen zijn met kanker. Van de kakelclub heeft het gros longkanker maar ook mensen met andere vormen van kanker kunnen mee kakelen. Laten wij hopen dat wij nog lang mogen kakelen met elkaar.
Veel liefs, Marjo

10 opmerkingen:

miranda zei

lieve marjo,

wat een heerlijk stukje weer...wou dat wij zoveel beestjes hier hadden...helaas heb ik nog geen uilen hier gezien!
Begrijp best dat je jaloers bent, vind dat heel normaal! je hebt t niet makkelijk! ik wens je heel veel sterkte as dinsdag en ga vandaag, op mariadag een kaarsje voor je aansteken!

dikke knuffel, miranda

Anoniem zei

Vind het echt zo enorm bijzonder dat er bij jullie uilen zitten. Wij zijn van de week naar een roofvogelshow geweest en ook daar hebben wij uilen gezien. Begrijp echt de facinatie waarover je het hebt! Heel aparte beesten zijn het. Nu dus op naar chemo 4. Al die bijwerkingen zijn ook niet niks hoor! Goed van je dat je toch de moed en kracht hebt gevonden om nr. 4 ook te doen.
Sterkte lieve Marjo.
Heb echt weer even heerlijk kunnen genieten van je mooi geschreven blog.

Big hugs Karin

Anoniem zei

Hai Marjo,
Wat heb je een hoop dieren om je heen,erg leuk,zeker uilen!
Wat knap dat je een foto reportage hebt gemaakt! Leuk dat je daar zo mee bezig bent.
En tja,ik kan je gevoelens wel begrijpen,heel soms overvalt ook mij het.Het valt soms gewoon niet mee en dat blijft lastig.
Heel veel succes de komende week!
xx Hendrike

Anoniem zei

Hoi Marjo

Heerlijk blog, vol levenslust en genietend van je omgeving. Dat je dan af en toe jaloers kan zijn op gewone gezonde mensen dat is zo herkenbaar. Gezondheid is je grootste goed en gelukkig ben jij weer behoorlijk opgeknapt. Ik hoop echt dat de laatste chemo zo min mogelijk bijwerkingen geeft maar wel zo veel mogelijk effect!

Liefs Caroline

Anoniem zei

Hup, nog ff gewoon die laatste chemo erin....
Ik heb geen pijn onder in mijn rug, maar die rare smaak in mijn mond heb ik ook last van. Ik ben nogal hangerig. Maar ja, jij hoeft nog maar 1 keer, ik heb er net 1tje gehad en moet nog 2 keer!! XXX Es

Anoniem zei

Ooo, dat jaloerse gevoel had ik onlangs ook en dat had bij mij alles te maken met ZO GRAAG WEER GEWOON WILLEN DEELNEMEN AAN DE MAATSCHAPPIJ.
Wat ik van jou ook nu leer is dat er zoveel meer te genieten is door nog beter om mij heen te kijken. Maar Marjo mocht ik een rat in mijn achtertuin zien dan gil ik, ren hard weg en doe gauw de achterdeur dicht. Jakkes, ik moet er niet aan denken. Ik hoop ook zodat we met zijn allen nog heel lang door mogen kakelen.
Veel geluk gewenst met die laatste chemo en maar hopen dat je de laatste chemo als minder zwaar ervaart.

Groetjes Monique

Anoniem zei

Hey Marjo,
Wat leuk nog even al die leuke verhalen te lezen. Wij hebben ook een grote tuin, maar uilen..die heb ik nog niet gezien.Mooie egeltjes 's avonds en zeker als je wat kattevoer strooit, daar zijn ze gek van.
Moet je ook eens proberen, wie weet ..
Ik zit nu ook thuis tussen mijn 4 muren..we doen hard ons best om er ook weer bovenop te komen.. we zijn totaal uitgeblust.
Maar het komt heus wel goed.
Als ik uw berichtjes lees dan geeft dit me goede moed.
Ik zal aan je denken dinsdag en weerom een kaarsje branden, ..
laat eens iets weten of het werkte hé !
Het is de laatste, we duimen alvast dat alles goed werkt en wensen jullie het allerbeste toe.
Als het niet goed gaat, denk dan nog eens aan Kos... binnenkort mag je je spulletjes weer inpakken en genieten van het mooie eiland... hmmmmm
Nog een dikke knuffel van je Kosvrienden uit België
Hilde en Niki

Anja zei

Lieve Marjo

Wij willen even laten weten dat we ontzettend veel bewondering voor je hebben zoals jij je er doorheen slaat! Ondanks alle vervelende bijwerkingen presteer je het toch om van allerlei kleine dingen te genieten. Daar kunnen wij gezonde mensen nog heel wat van leren!
Bedankt voor de prachtige fotoreportage van ons gezinnetje, ze zijn echt heel leuk geworden!

Geniet straks lekker van jullie vakantie, ik zorg graag voor jullie dieren, al ben ik niet zo dol op muizen er ratten hoor!
liefs Anja

Anoniem zei

Hey, hoe gaat het met je?
Het is een beetje stil bij jou ;)

Esther zei

Dat zei ik ;)