zaterdag 25 oktober 2008

Pink Ribbon Met gemengde gevoelens zie ik de activiteiten van de Borstkankermaand aan. Ieder jaar kocht ik trouw de Pink Ribbon waarvan de opbrengst naar de borstkankerbestrijding gaat. Ik heb nog een armbandje liggen en ik draag met sporten een t-shirtje van Didi, alles voor het goede doel!! Ik vind het een prima initiatief, mijn moeder is overleden aan de gevolgen van deze ziekte die jaarlijks ± 12000 vrouwen in Nederland treft. Van deze 12000 vrouwen zal 80% de ziekte kunnen overwinnen. Dat is een prachtig resultaat maar nog niet voldoende natuurlijk. In het voorjaar heb ik de redactie van Pink Ribbon gemaild met het verzoek om bij het uitbrengen van de 5de glossy, een lustrum, ook aandacht te besteden aan alle andere vrouwen die door kanker zijn getroffen. Ik ken meerdere vrouwen die dit jaar getroffen zijn door borstkanker met alle gevolgen van dien Er zijn zoveel parallellen te trekken tussen de verschillende vormen van kanker. Vooral wanneer je chemotherapie en bestralingen moet ondergaan. Jaarlijks worden ruim 3000 vrouwen getroffen door longkanker en daarvan overleeft maar 10-15%! Het is op dit moment de dodelijkste kankervorm bij vrouwen. En er wordt wereldwijd niet voldoende aandacht aan geschonken terwijl oktober overstelpt wordt door de “roze-lintjes-brigade”. Overal zijn artikelen te koop met een kaartje of een lintje. Ik wil op dit niveau óók aandacht voor de vrouwen met longkanker. Liever nog voor alle vrouwen met kanker want het doet zo veel met je en je omgeving. Maar goed, de redactie wilde niet meewerken en hoopte wel dat ik hen zou blijven steunen. Zij wenste mij succes met het zoeken naar een eigen medium. Ik gun de Pink Ribbon organisatie oprecht dat zij veel geld zal ophalen met hun actie. Wij zullen op zoek moeten naar andere vormen van acties. Gelukkig is het KWF erg actief en wij hebben Ivo Niehe nog die ook veel doet voor de kankerbestrijding in het algemeen. Maar het blijft dit jaar erg dubbel om in oktober te moeten omgaan met de “roze-lintjes-brigade”. Voor wie het niet weet: november is Longkankermaand!! Op de website van Longstories vind je meer informatie hierover. Groetjes, Marjo

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Marjo
Gefeliciteerd met je eigen weblog.
Het ziet er gelikt uit joh, zoals we van je gewend zijn is ook dit weer tot in de puntjes verzorgd!
Wat heb ik toch een bewondering voor je. Zoals jij je hele ziekte weet te beschrijven en toch altijd weer ergens positieve energie uit weet te putten.
Ik hoop dat we nog heel lang van je collums kunnen 'genieten'.
Toi toi toi en veel succes gewenst door Huub en Anja

Anoniem zei

Lieve Marjo en Edward,

hier een berichtje van vanuit het Brabantse platteland. Hoezo roeping gemist ..... volgens mij had jij schrijfster moeten worden !! Je weblog ziet er hartstikke mooi uit, ik heb hem bij mijn favorieten gezet, en zal er ook zeker regelmatig op gaan kijken. In ieder geval heel erg veel succes met alles :-)
Ennuhhh je bent zomaar niet van me af hé ... tot bels weer.

Liefs en knuffels,
Carin